سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فرشتگان با خشنودی بالهایشان را برای جویای دانش می گسترانند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
کشکول عشق
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» علت این حکم خدا چیه؟

سلام

یک سوالی که جوونا خیلی میپرسن اینه که علت وجود بعضی احکام چیه ؟ یا اینکه ما تا علت این حکم رو ندونیم به اون عمل نمیکنیم . باید در جواب این دوستان بگم که ما لزوما علت همهء احکام رو نباید بدونیم تا بعد به اون عمل کنیم . اصلا روح عبودیت و بندگی پروردگار توی اینه که او هر چی که گفت بگیم چشم . چون او آفرینندهء ماست ومصالح و مفاسد زندگیمونو بهتر از خودمون میدو.نه . بعضی از علتنها در احکام ما بیان شده مثل حرمت شراب بعضی از علتها رو هم عقل مستقلا تشخیص میده مثل حرام بودن غصب . بعضی از احکام علتهاشون به ما نرسیده حالا یا معصوم اونا رو بیان کرده و طی زمان طولانی از بین رفتن یا اصلا امام اونا رو بیان نکرده چون صلاح ندیده مثلا چون ظرفیت و علم افراد اون زمون کم بوده . علت بعضی احکام رو حضرت مهدی بعد از ظهورشون بیان میکنن . شاید علت عده ای از احکام اصلا بیان نشه چون انسان موجودی فرا ماده است و بعید نیست علت برخی احکام در دنیای دیگر روشن بشه.

من یک پسر 6 ساله دارم که خیلی در مورد علت مسائل سوال میکنه بخاطر همین گاهی کفر منو در میاره آخه خیلی علتها رو نمیشه براش توضیح داد او مصالح و مفاسد خودشو هنوز خوب نمیشناسه و درک این رو هم نداره که همه چیزو بفهمه باید سالها بگذره بزرگ بشه قوهء تجزیه و تحلیل پیدا بکنه تازه فهم این رو هم پیدا کنه که همه چیز تو لذتهای کوتاه مدت نیست باید گاهی بخاطر اهداف بلند از این لذتها چشم پوشی کرد بعد از طی این مراتب تازه بفهمه که مثلا چرا نباید این کار رو انجام بده یا اون کارو انجام بده . گاهی وقتا که میبینم هر چی توضیح بدم بیفایده است میگم که باید این کارو بکنی چون من میگم میگه چرا؟ با قاطعیت میگم چون من باباتم بهتر میدونم . اونم که میبینه زورش به من نمیرسه اخماشو تو هم میکنه و با لب ولوشه های کج میگه باشه . اون میدونه که این حتما به نفعشه که من میگم ولی روح بچه گونش هنوز علت اونو درک نمیکنه.ما بزگترها هم گاهی همین جور میشیم یکی از بستگان خیلی چاقه هر چی بهش میگم کمتر بخور ورزش کن گوش نمیده میگه که دوست دارم حسابی بخورم او درک نمیکنه که در آینده چه بیماریها که به سراغش نمیاد . اینم از آدم بزرگا. ما خودمون فکر کنیم حتی تو زندگی خودمون میبینیم که گاهی چیزایی که زرق و برق داره گولمون میزنه و به اون چیزایی که حتی یقین داریم که به نفع ما نیست عمل میکنیم چه برسه که عقل آدم هم به اون نرسه .
اگه کلید یک گاراژ بزرگ رو که توش همهء ماشینا از مدل بالا تا مدل پایین هستن به یک نفر بدن بگن هر کدوم که میخوای برو انتخاب کن نوش جانت بعد این شخص بره یک ژیان ابو قراضه انخاب کنه بعدش هم سوارش بشه و با سر فرازی و غرور تمام " تر تر تر" از گاراژ بیرون بیاد ما چی فکر میکنیم با خودمون فکر میکنیم که حتما خل شده . توی این دنیا هم دقیقا خیلیا این کارو میکنن ولی متاسفانه وقتی براشون ملموس میشه که دیگه دیر شده باید زودتر به فکر میبودن . خلاصه باید از خدا خواست تا به آدم معرفت بده و خود مون هم فکر کنیم و ایمان خودمونو قوی کنیم تا مسایل دین رو فقط بخاطر این انجام بدیم که او میخواد.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » منتظر قائم ( سه شنبه 86/3/29 :: ساعت 9:51 صبح )
»» نامه ای به یک مرجع

 محضر مرجع عالیقدر, حضرت آیت اللّه العظمى حاج شیخ لطف اللّه صافى (دام ظله الشریف ) .
با سلام ! .
بـا تـوجـه بـه ایـنـکـه جـنابعالى با بزرگان زیادى مانوس بوده اید, مستدعى است نصیحتى را که راهگشاى سعادت دارین باشد, مرقوم فرمایید که : ((اندرز , مؤمنان را سود دهد .)) ((ذاریات , آیه 55)) .
بسم اللّه الرحمن الرحیم .
 عالم و هر چه در آن است و همه حوادثى که در آن واقع مى شود, گردش سال و گذشت عمر و شـب و روز, زمـیـن و آسمان , فقر و توانگرى , تندرستى و بیمارى , جوانى و پیرى , زندگى و مرگ , ذلـت و عـزت وهـر چـه را مـى بینیم و پیدایش هر چیز و نشو و نماى آن و تغییراتى که در آن پیدا مى شود, تا مرگ و فناى آن , همه پند و نصیحت است .
اگـر نـظـر انـسـان , نـظر عبرت باشد و از ظاهر دنیا, باطن آن را بشناسد, نگاهش به هر چیزى و هـرپـدیده اى او را از جهات متعدد هشیار و بیدار مى سازد و در هر ذره اى از ذرات عالم امکان و هر برگى ازبرگهاى درختان , ابوابى از معرفت و راههایى براى نیل به سعادت مى یابد, به شرط اینکه در زمـره آنـان بـاشد که : ((و در آفـریـنـش آسـمـانـهـا و زمـین مى اندیشند که پروردگارا این را بیهوده نیافریده اى !)) (( آل عـمـران , آیـه 191 )) در شان آنهااست و از مردمانى که وصف آنها ((دلـهایى دارند که با آن در نمى یابند , و دیدگانى دارند که با آن نمى بینند , وگوشهایى دارند که با آن نمى شوند .)) ((اعـراف , آیـه 179 )) است , نباشد .
بـنـابـرایـن , کـتاب تکوین ـ سراسرش و تمام ذراتش , کلمات , آیات و حروفش ـ پر است از موعظه ونصیحت , به شرط اینکه , شخص , سواد خواندن آن و عقل فهم معانى آن را داشته باشد .
کـتـاب بـزرگ وحـى و تـشریع قرآن مجید نیز مثل همان کتاب تکوین , متضمن هدایت , نصیحت وارشـاد اسـت هـر چـه انسان آن را بیشتر بخواند و در معانى آیات آن بیشتر تامل کند, به مواعظ و نصایح بیش و بیشتر راهنمایى مى شود شما در هر رشته اى نصیحت بخواهید مى توانید از این کتاب اعظم آسمانى دریافت کنید .
اوصاف عبادالرحمن را در سوره مبارکه فرقان بخوانید .
تـعـلـیـمات اخلاقى و اجتماعى را در مثل سوره اسرى , آیات 22 تا 39, قرائت کنید آیات بشارت و انذارآن , همه نصیحت و هشدار دهنده است بیان اوصاف مؤمنین , اصحاب میمنه , اصحاب یمین و اصـحـاب شـمال , آموزنده و نصحیت است قصص قرآن , سرگذشت انبیا و رجال الهى و سؤ عاقبت کفار, ارباب معاصى , فراعنه و جباران , پند و اندرز و هدایت به صراط مستقیم است , همه را بخوانید و پیوسته تکرارکنید و در مضامین آنها تامل نمایید در مثل این آیات کریمه تامل کنید و سعى کنید بـه حـقیقت مفاد آنهابرسید: ((ایـن سـراى آخـرت است , آن را براى کسانى که در روى زمین نمى خواهند سرکشى و تبهکارى کنند , مقرر داشته ایم , و سرانجام نیک , از آن پرهیزکاران است .)) ((قـصـص , آیـه 83 )) , (( و براى آنان زندگى دنیوى را به آبى مثل بزن که آن را از آسمان نازل کنیم و به آن گـل و گیاه زمین آمیزد , و سرانجام خرد و خوار شود که بادها پراکنده اش کنند , و خداوند بر هر کارى تواناست .)) ((کهف , آیه 45)) , (( پـس هـر کـس همسنگ ذره اى , عمل خیر انجام داده باشد , [پاداش ] آن رامى بیند و هر کس همسنگ ذره اى عمل ناشایست انجام داده باشد , [کیفر] آن را مى بیند  )) ((زلـزال , آیـات 7 و 8 )) , (( و چه بسیار نشانه [و مایه عبرت ] در آسمانها و زمین هست که بر آن مى گذرند وهم آنان از آنها رویگردانند .)) ((یوسف , آیه 105 )) , ((چـه بـسـیار باغها و چشمه ساران از خود باقى گذاردند , و [نیز] کشتزارها وخانه هاى نیکو و نعمتى که در آن خوش و خرم بودند .)) ((دخـان , آیـات 25 , 26 , 27)) , ((مـلاحـظـه کـن که اگر سالها برخوردارشان سازیم , پس از آنچه بیمشان داده ایم , به سراغ آنان آید , آن برخورداریشان به کار آنان نیاید .)) ((شـعـرا , آیـات 205 , 206 و 207)) .
خـلاصـه , قـرآن نورى است که اگر از آن روشنى طلب شود, همه تاریکیها را از میان مى برد اگر بـه زبـان عربى , آشنایى ندارید, تفسیر این آیات را در تفاسیر فارسى , مثل منهج الصادقین و تفسیر ابوالفتوح رازى , بخوانید .
هـمـراه بـا قـرآن , مـواعـظ و نصایح رسول خدا, صلى اللّه علیه و آله , و مواعظ امیرالمؤمنین , علیه السلام , را درنهج البلاغه و کتابهاى دیگر, و نصایح سایر ائمه معصومین , علیهم السلام , را که حاملان علوم قرآن ومفسران حقیقى کتاب خدا مى باشند, بخوانید .
سـعـى کـنـیـد در حـدى کـه مـى تـوانید, حقوق برادران و خواهران ایمانى را رعایت کنید, براى قـضـاى حـوایـج مـردم , خصوصا طبقات ضعیف تلاش کنید, حضور در جماعات و جلسات دینى و مذهبى را ترک نکنید .
تـوفـیـق بـه نـماز شب را بسیار مهم و مغتنم بدانید و از یاد خدا در هر حال غافل نباشید, شبهاى جمعه دعاى کمیل و روزهاى آن , دعاى ندبه را بخوانید .
سـخـت تـر از آنـچه شخص در امور مالى , از شریک و طرف معامله خود حساب مى خواهد, خودتان به دقت , به حساب کارهاى خودتان برسید که ائمه فرمودند: (( از ما نیست کسی که در هر روز به محاسبهء نفس خود نپردازد پس اگر عمل خوبی انجام داده بود از خدا طلب کند تا آنرا زیاد گرداند و اگر عمل بدی انجام داده بود استغفار و توبه نماید. )) ((کلینى , محمد , کافى , ج 2 , ص 453 )) .
نیت خود را خالص کنید و خود را به هیچ کس و هیچ چیز, جز خدا و ثواب خدا نفروشید .
بـا حـضـرت بـقـیـة اللّه , قـطب عالم امکان , ارواح العالمین له الفدا, ارتباط قلبى را مستمر بدارید فـرامـوش نـکـنـیـد که رعیت آن حضرت و تحت ولایت آن حضرت هستیم هر چه بتوانیم کارهاى خـودمـان را بـه حساب ایشان و خدمت به اهداف و مقاصد بلند ایشان , که اعلا کلمه اسلام و عزت مسلمین است ,بگذاریم و همه دوستان , شیعیان و منتظران ظهور آن بزرگوار را صمیمانه دوست بداریم .
امـیـد اسـت سـعـادتـمـند باشید و به مقامات عالیه , که فقط با پیروى از اهل بیت , علیهم السلام , حاصل مى شود, نایل گردید .
خـداوند, شما و ما و همه مؤمنین را, از گرفتار شدن در دامهاى شیاطین انسى و جنى و اهل بدع , حفظفرماید .
اگـر در مـظان اجابت دعوات , حقیر را از دعاى خیر, مخصوصا براى سلامتى ایمان , حسن عاقبت وتوفیق فراموش ننمایید, بسیار متشکر خواهم بود .
والسلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته .
لطف اللّه صافى .
بر گرفته ازhttp://www.al-shia.comبا اندکی تصرف (کتاب با جوانان)



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » منتظر قائم ( سه شنبه 86/2/25 :: ساعت 3:22 عصر )
»» حجاب ضامن بقا

سلام
من متیرا هستم . 19 ساله و دانشجوی روانشناسی یکی از دانشگاه های تهران .
چند مطلب درمورد زنان در وبلاگ شما(مادر نگران) خوندم . با توجه به طرح برخورد نیروی انتظامی با بد حجابی در جامعه ، علی رغم اینکه اعتقاداتی دارم اما به چند دلیل ضرورتی برای این برنامه نمی بینم و حرکتی ناپسند می دونم .
اگر در کشور ما داشتن حجاب یک قانون هست ، می تونه در بعضی کشورها بی حجابی یک قانون باشه و اگر مخالفت با حجاب در تضاد با آزادی هست پس مقابله با بی حجابی هم در کشور ما در تضاد با آزادی است .
من فکر می کنم در جامعه ای که حجاب اجباری باشه نگاه جنسیتی به زن بیشتر صورت می گیره ولی در کشورهایی که زنان بی حجاب با لباس ساده ظاهر می شن کمتر جلب توجه می کنند . خود نمایی همیشه در بی حجابی نیست .
به نظر من دخالت در پوشش افراد ورود به حریم خصوصی اون هاست که حکومت نباید در اون دخالت کنه . و به طور کلی حجاب اجباری با آزادی هر فرد انسانی منافات داره .
ممنونم که نامه ام رو خوندید
میترا

جواب وبلاگ کشکول عشق:

این مساله از چند مطلب مختلف و مغالطه ای تشکیل شده که بخاطر کمی وقت و گستردگی مطالب مختصرا به این شرحه:

گفتی که" اگر در کشور ما داشتن حجاب یک قانون هست ، می تونه در بعضی کشورها بی حجابی یک قانون باشه " بله در کشور دیگه بد حجابی میتونه قانون باشه اولا آیا اون قانون قانون خداست و توی آخرین کتاب الهی ذکر شده؟ آیا مطابق تمدن بشره یا مخالف ؟ از کجا معلوم که مثل آموزش مسائل جنسی توی مدارس انگلیس بعد از 30 سال باعث مشکلات بزرگ وپشیمانی نشه ؟ ثانیا اگه توی کشوری بد حجابی قانون باشه آیا یک دختر مسلمان میتونه اون کشور رو برای اقامت انتخاب کنه یا نه ؟یا باید بخاطر معبود مهربونش از اونجا چشم پوشی کنه یا از اونجا هجرت کنه اونم یک هجرت مقدس ؟ ثالثا ما مطابق اصول قانون اساسی ملزم به رعایت اسلام در کشور هستیم نه لیبرالیسم ونه آزادی منهای اسلام . محکمترین اصل قانون اساسی ما اصل 4 است که در مورد حاکم بودن اسلام بر تمامی قوانین و شئونات کشوری و...حکم میکنه و هیچ مساله ای رو استثناء نمیکنه. رابعا اون کشورهایی که تو مجلسشون حکم به منع حجاب میدن خودشون رو مدعی آزادی مطلق انسانها در عرصهء اجتماع میدونن پس با تصویب این قانون میشن کچل گیسودراز. خامسا بی حجابی آزادی زن و بچهء منو تهدید میکنه چون الوات جری تر میشن به زن و خواهر من هم متعرض میشن . شما چرا آزادی رو از اون ور میبینین یک بار هم از این ور ببینین بعد با شرع و قانون مقایسه کنین حق کاملا روشنه. سادسا آیا آزادی مطلق برای بشریت خوبه یا بده؟ گفتی که "من فکر می کنم در جامعه ای که حجاب اجباری باشه نگاه جنسیتی به زن بیشتر صورت می گیره ولی در کشورهایی که زنان بی حجاب با لباس ساده ظاهر می شن کمتر جلب توجه می کنند ." این حرف رو شما با چه دلیلی میگین ؟شاید با همون دلیلی که فروید روانشناس استنباط کرد که انسانها در روابط جنسی باید آزاد باشن تا دچار عقدهء روانی نشن بعدش هم جوامع غربی اون رو به کار بستن اونا به فکر خودشون بودن که یک حالی ببرن ولی به فکر بچه های معصومی نبودن که بعدا نمیدونن کی باباشونه یا شاید کی نه نه شون یا به فکر بچه هایی نبودن که توی سطل آشغالها یا چاههای فاضلاب چپه میشن. آیا اینا آدم نیستن؟ حق ندارن از محبت مادر وپدر در کانون گرم خانواده بهره ببرن؟ حق زندگی ندارن ؟هنوز محافل خبری دنیا دختر مظلوم پله رو فراموش نکردن که بعد از مردنش حتی خود پله هم گریه کرد میدونی چرا ؟ چون از هر نظر اثبات شد که این بچه در اثر ارتباط نامشروع پله با یک زن خدمتکار به دنیا اومده ولی پله میدونست که چه ارتباطهایی که نداشته وچه بچههایی شاید هستن که بعدا معلوم میشه که از طریق دی ان ای که برای اونن بنابراین با این اولی سفت وسخت برخورد کرد تا بقیه راحتش بگذارن آیا ساندرا آدم نبود؟ او در حسرت یک بابا گفتن پله 42 سال سوخت. بلاخره یک کاری کردن که خودشون پشیمون شدن .نارنجک رو انداختن توی تک تک خانوادهها تا منفجر بشن .بعد توسر خودشون میزنن وهی پول میدن تا بچه دار بشن تا نسل شون منقرض نشه . همینه دیگه کسایی که فقط تا نوک دماغشونو میبینن نمیدونن که نیازهای واقعیشون چیه به خداوند عالم و خبیر و علیم پشت میکنن کارشون قشنگتر از این نمیشه . مهمترین علت حجاب رعایت کانون خانواده است چون از یک سو هر کس نتونه با تنازی و جلوه گری دل مرد یک خانواده رو ببره بعدش هم همسر مهربونش رو از محبتش محروم کنه .مهمتر اینکه اصلا نباید زن ومرد نسبت به هم عادی بشن چون در اون صورت مگه خل شدن ازدواج کنن خب میرن آتش شهوتشونو یک گوشه کناری خالی میکنن دیگه چرا ازدواج کنن خودشونو تو هچل بندازن وبچه دار بشن . اگه میخوای نسل ایرانیها اینقدر کم بشه که منقرض بشن مثل غربیا بیحجابی رو ترویج کن مطمئن باش بهترین و راحتترین کار همینه. گفتی که" به نظر من دخالت در پوشش افراد ورود به حریم خصوصی اون هاست که حکومت نباید در اون دخالت کنه ." باید بگم که با توجه به مطالب بالا مطلب کاملا روشنه که این یک موضوع اجتماعیه نه فردی اونم مهمترین مسالهءاجتماعی که به همه مربوطه. فکر میکنم حق مطلب ادا شد بازم اگه سوالی باقی موند در بخش نظرات وبلاگم مطرح کنین تا پاسخ بدم. برخورد نیروی انتظامی با افراد بد حجاب یک وظیفهء ملی و دینیه که توی قرآن واجب شمرده شده از باب امر به معروف و نهی از منکر آیهء صریح قرآن وارد شدعه و از ضروریات دین هم هست . روایات در این باب اونقدر زیاد ه که هیچ شکی در مورد موضوع نهی از منکر باقی نمیمونه . فقط یک سوال اونم اینه که آیا این برخورد تاثیر بدی روی جوونها باقی نمیگذاره ؟ در جواب باید بگم که اگه مراتب نهی از منکر اون جوری که در فقه اسلام ذکر شده اجرا بشه هیچ اثر بدی نداره چون فواید اجرای این قانون اونقدر زیاده که در مقابل ناراحتی یک عده در واقع رنگ میبازه . فراموش نکنیم که نهی از منکر قهرا در موارد زیادی با ناراحتی شخص خاطی همراهه ولی باید دونست خدا بیشتر میدونه که فواید اون خیلی زیاده که اونو تشریع کرده. بالاخره نمیشه دست روی دست گذاشت تا بعضی از سازمانها به دادفرهنگ جوونا برسن . تو این چند ساله دیدیم که مانتوها وشلوارها وروسری ها روز به روز بر اساس جهت دهی استکبار کوتاه وکوتاه تر میشه. اگه این بر خوردا صورت نگیره روزی رو خواهیم دید که دیگه نه روسری مونده نه شلواری ونه لباسی .امیدوارم متوجه باشی که بحث بر سر چهار تا تار مو نیست. اگر چه اونم مخالف حکم خدای مهربون و حرامه و تبعات بدی به همراه داره که با کمی فکر میتونی اونم درک کنی.

با آرزوی موفقیت و بهروزی برای تموم ایرانیا تو هر جای دنیا

 

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » منتظر قائم ( سه شنبه 86/2/18 :: ساعت 12:27 صبح )
<      1   2   3      >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

بعد از 7 سال
کودک عشق
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 22
>> بازدید دیروز: 30
>> مجموع بازدیدها: 96367
» درباره من

کشکول عشق
منتظر قائم
یک مسافر دنیا مثل شما که فکرای قشنگی داره . برای یه زندگی عالی زیر سایهء آقامون اینجا و اونجا.

» پیوندهای روزانه

محمد علی مقامی [210]
نسیمی از بهشت [266]
سوزن بان [263]
[آرشیو(3)]

» آرشیو مطالب
اخلاقی
اعتقادی
خاطرات
درد دل
مقدمه
تابستان 1387
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
تابستان 1386

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
خاطرات آقای لطیفی

» صفحات اختصاصی

» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب